سکوتم از رضایت نیست ...دلم اهل شکایت نیست...

هزار شاکی خودش داره...خودش گیره گرفتاره...

سکوتم از رضایت نیست ...دلم اهل شکایت نیست...

هزار شاکی خودش داره...خودش گیره گرفتاره...

آبجو (قسمت اول )

#آبجو
تاریخ : 12 هزار سال قدمت داره..
قدیمی ترین نوشیدنی الکلی دنیا...
سومین نوشیدنی محبوب دنیا پس از اب و چای ..
در لوح حمورابی اداب سرو آبجو بیان شده .....
منطقه خاور میانه یکی از قدیمی ترین تولید کننده های اصلی آبجوی دنیا بوده....مخصوصا عراق و ایران و سوریه

طرز تهیه و مواد مورد استفاده :
تخمیر نشاسته غلات در اصل جو ولی از گندم و برنج و ذرت هم استفاده میشه
گیاه مورد استفاده برای معطر کردن و نگهداری دراز مدت آبجو رازک میباشد
طعم دهنده طبیعی شامل انواع میوه ها و گیاهان دارویی خاص است

انواع آبجو :
1- آبجو ارزن :Millet beer
که با اسامی چون آبجو بانتو، مالوا، آبجو کفیر و پومبه نیز شناخته می‌شود، یک نوع آبجو است که از مالت ارزن تهیه می‌گردد

2- آبجو ذرت: ( Corn beer)
برای تهیه آن از ذرت به جای جو استفاده می‌کنند. در مقایسه با آبجو معمولی این نوشیدنی رنگ تیره‌تری دارد. این مشروب در کشورهای آمریکای لاتین تولید می‌شود.

3- ایل (نوشیدنی)( Ale)
یا آبجو انگلیسی گونه‌ای آبجو است که با روش تخمیر گرم تولید می‌شود و طعمی شیرین، قوی و میوه‌ای می‌گیرد. ایل در گذشته بدون رازک تولید می‌شد. مانند بیشتر آبجوها، به ایل تلخ‌کننده می‌زنند تا طعم شیرین مالت آن را متعادل کند و همچنین به عنوان ماده نگهدارنده عمل کند. ایل به طور سنتی با گروت تلخ می‌شد، مخلوطی از گیاهان معطر یا ادویه‌ها که پیش از فرایند تخمیر همراه آبجو می‌جوشاندند. بعدتر رازک جایگزین گروت شد.

انواع مشهور ایل عبارتند از:
ایل قهوه‌ای
ایل روشن
ایل روشن ایندیانا (IPA)
ایل طلایی
ایل اسکاچ (اسکاتلندی)
ایل بارلی
ایل معتدل
ایل برتن
ایل کهنه
ایل بلژیکی

4- کواس:( Квас) روسی
نوشیدنی است که از نان گرفته می‌شود و به کُلای روسی یا نوشابه روسی مشهور است. کواس در واژه شناسی به مفهوم خمیر مایه است و مزه‌ای همانند به آبغوره با ته مزه شیرین دارد. کواس شبیه ماءالشعیر است و نوشیدنی محبوب بسیاری از مردم کشورهای اسلاو و عضو اتحادیه جماهیر شوروی سابق مانند بلاروس، اوکراین، لیتوانی، لهستان، استونی، لتونی، قزاقستان، ارمنستان و روسیه است. کواس دارای مقادیر زیادی ویتامین ب است و به عنوان یک منبع سالم انرژی و پیش غذایی اشتها برانگیز؛ شناخته شده است. مصرفی به اندازه (تا سقف ۱ لیتر) از کواس و مقدار نسبتاً کمی شکر در ساختار آن برای اندام ظاهری بدن انسان می‌تواند بی‌خطر باشد. گرچه اقسام کواس با درصد الکل خیلی کم نیز وجود دارد اما تنها نمونه غیر الکلی آن به عنوان یک نوشیدنی مفید سفارش شده است.

5- لاگر (نوشیدنی) (Lager)
رایج‌ترین گونه آبجو دیررس است. به خاطر رازک پایین‌تر و رویه بارآوری که طعم کمتری را از مخمر منتقل می‌کند، لاگر طعم شیرین‌تری دارد. این نوع آبجو در دمای پایین‌تر شادابی بیشتری منتقل می‌کند

6- ماءالشعیر
نوعی نوشیدنی گازدار غیرالکلی است که از عصارهٔ جوانهٔ جو به‌دست می‌آید.در لغت‌نامه دهخدا ماءالشعیر این‌گونه تعریف شده است: آب مقشر مطبوخ جو، داروئی که از مطبوخ جو حاصل کنند و به بیمار دهند، آبی که در آن جو ریزند و جوشانند

7- آبجو گندم ( Wheat beer)
نوعی آبجو است که برای تهیه آن در کنار مالت جو از گندم هم استفاده می‌کنند. در مقایسه با آبجو معمولی این نوشیدنی طعم ملایم‌تر و رنگ روشن‌تری دارد. آبجو گندمی از گونه زودرس است.

8- آبجو چاودار ( Rye beer)
نوعی آبجو است که برای تهیه آن در کنار مالت جو از چاودار هم استفاده می‌کنند. در مقایسه با آبجو معمولی این نوشیدنی رنگ تیره‌تری دارد.اولین جایگاه تولید این مشروب ایالت بایرن در آلمان بوده است .

برند های معروف آبجو سازی در دنیا
باواریا Bavaria
هاینکن Heineken
بادوایزر Budweiser
کارلسبرگ Carlsberg
آمستل Amstel
گینس Guinness
کورونا Corona
توبورگ Tuborg
افس Efes
پاولانا paulaner
کرومباخر Krombacher
آبجو شمس : یکی از معروف ترین برندهای تولید آبجو ...که متاسفانه در زمان انقلاب کارخانه شمس رو به اتش کشیدن و نابودش کردند.


درامد زایی :
آبجو سازی یک کسب و کار بین‌المللی است که عمدتاً توسط چندین شرکت چندملیتی بزرگ و صدها تولیدکننده کوچک از مغازه‌های آبجوسازی گرفته تا آبجوسازهای منطقه‌ای اداره می‌شود.هرسالِ بیش از ۱۳۳ میلیارد لیتر (۳۵ میلیارد گالن) آبجو به فروش می‌رسد و در سال ۲۰۰۶ میلادی مجموع درآمد حاصل از فروش آبجو ۲۹۴٬۵ میلیارد دلار بوده است.

سلامت : فواید و مضرات
احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، سکته مغزی و زوال عقل را کاهش داده و همچنین می‌تواند سبب کاهش ادراک شود.
از سوی دیگر مصرف بیش از حد یا مداوم آن می‌تواند سبب الکلی شدن و ابتلا به بیماری‌های کبدی را فراهم کند.

مواد موثره :
مخمر آبجو به عنوان یک منبع غنی از مواد مغذی شناخته می‌شود. از این رو آبجو نیز شامل مقدار قابل توجهی از مواد مغذی نظیر منیزیم، سلنیوم، پتاسیم، فسفر، بیوتین و ویتامین‌های گروه ب است. حتی از آبجو به عنوان مایع پخت نان نیز استفاده می‌شود.
هرچند برخی منابع براین باورند که آبجوهای تصفیه شده مواد مغذی خود را از دست می‌دهند.

در سال ۲۰۰۵ میلادی، تحقیقی در کشور ژاپن نشان داد که آبجو با الکل کم می‌تواند یک ماده ضد سرطان قوی باشد.
از سوی دیگر تحقیقات دیگری نشان می‌دهد که آبجوی غیرالکلی همان تأثیرات مفیدی را برای بیماری‌های قلبی دارد که مصرف کم نوشیدنی‌های الکلی دارد.

دوستان عزیزم.....درصد الکل انواع نوشیدنیهای آبجو بین 3 تا 15 درصد میباشد...ولی به طور متوسط میگن درصد الکل آبجو 5 هستش....بنابراین این میزان الکل برای سوخت و ساز بدن بهینه و مناسب و حزو نوشیدنیهای سنگین محسوب نمیشه.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد